torsdag 25. mars 2010

Refleksjon: En Karikatur av en Bedre Verden

Som liberalist er jeg opptatt av å forkynne at man ikke behøver personlig å promotere alt man ønsker å legalisere, og at man heller ikke behøver å ønske lover mot alt man ikke liker. Det er for eksempel mulig å ønske legalisering av narkotika uten å ha noen interesse av å prøve slike stoffer, og å ønske færre restriksjoner og et bedre liv for homofile er ikke synonymt med å komme ut av skapet.


Selv er jeg en ivrig forkjemper for ytringsfriheten, men dette betyr på ingen måte at jeg selv uttrykker hva det skal være eller at jeg mener alt som kan sies bør sies.


Jeg synes ikke hakekorset bør være et ulovlig symbol, men jeg har særdeles lite til overs for 'mennesker' som bruker dette. Videre mener jeg ikke at rasistiske ytringer skal straffeforfølges med mindre de brukes som del av en videre trakassering og dermed bryter andre lover (å spraymale 'nigger' på veggen til en innvandrerbutikk er vandalisme og å bruke det samme ordet mens man banker opp en mørkhudet er vold), men jeg ville aldri brukt slike uttrykk selv uten hermetegn og en videre kontekst.


Ytringsfrihetskonseptet ble heftig diskutert i kjølvannet av publiseringen(e) av muhammedkarikaturene. Som liberalist mener jeg ikke at dette burde være en ulovlig handling, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg mener det var en klok eller nødvendig handling.


Jeg vil bruke min ytringsfrihet til å uttrykke ting som er viktige for meg og/eller som jeg håper vil gjøre verden til et bedre sted. Etter mitt syn møter ikke de aktuelle publiseringene noen av disse kvalifikasjonene. Det gir meg ingenting å publisere bilder av denne profeten, og jeg ser ikke hvordan det skal gjøre verden til et bedre sted å gjøre så. Jeg vet at mange mennesker mener at dette stuntet kan være med på å gjøre islam til en mer åpen religion og kanskje særlig bedre situasjonen for kvinner, men jeg tror faktisk ikke dette er veien å gå. Jeg tror ikke denne handlingen vil føre til mer åpenhet; jeg frykter faktisk at den skal skape mer hat og ytterligere polarisering. Da får man heller starte en debatt (eller hoppe på en eksisterende debatt; der er nok å ta av) om islam og denne religionens doktriner, lover og restriksjoner.


Dersom noen er uenige med meg her, så har jeg ingen problemer med dette; evnen til å bli enige om å være uenige er god ¨å ha. Jeg tviler heller ikke på at noen faktisk støtter publiseringene av denne grunn; de håper en dør eller to skal åpnes. Men prøv ikke å fortelle meg at dette er motivasjonen for alle som støtter publiseringene. For mange er hat og skadefryd større motivasjoner enn visjonen om en bedre og åpnere verden. Og så lenge disse faktorene finnes vil ikke verden bli verken bedre eller åpnere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar