torsdag 4. mars 2010

Mote og Livsstil: 2o Ting enhver Kvinne bør ha

  • Trenchcoat - helst to; en mørk og en lys, en som passer til brunt tilbehør og en som passer til sort. Skal du bare ha én bør du velge farve utifra smak og behag, hvilke anledninger du oftest finner deg selv i, og farven på klær og tilbehør du har mest av/ønsker å bruke den til.
  • Perler - halskjede, armbånd og øredobber. Ingenting sier sublim eleganse og kvinnelighet som perler. Og der finnes ferskvannsperler og kulturperler som prisvennlige alternativer.
  • Treningsapparat som kan brukes innendørs - gjerne ett for styrke og ett for kondisjon. Med disse blir unnskyldninger om vær, vind og føreforhold bare patetiske. Selv har jeg ergometersykkel for kondisjon (de letteste nivåene) og styrke i underkroppen (de tyngste nivåene) samt en ab-roller for styrke i overkroppen. Og en regel om at det jeg betaler for, det får jeg versågod bruke også!
  • LBD - av og til føler man seg bare ikke inspirert når man skal sette sammen festantrekket. Da er den lille sorte en livredder. Bare husk litt ekstra farve i kinnene da svart ofte stjeler farve, særlig fra oss som ikke har overskudd av pigment.
  • En parfyme som bare er deg - eller to; en for dagbruk og en for kveldsbruk. Eller mange; en for hvert humør, hver anledning og hver stil... Skal du bare ha én vil jeg anbefale en som er anvendlig nok til å passe til...alt. Min alroundduft er InTwo fra Stella McCartney.
  • Minst to nylonstrømpebukser - en til å ta på seg og en til å ta med i vesken i tilfelle den andre skulle rakne. Det er virkelig frustrerende å ha festantrekket klart for så å oppdage at man mangler strømpebukse.
  • En tekopp som bare er din - en som er god å drikke av, som ikke er del av et sett, som du bare har én av, som har en dekor som er helt deg, og som du har lov å bli lettere forbanna hvis noen andre bruker.
  • Jeans som passer din kropp - jeg bruker nesten aldri jeans, men selv jeg ser at det perfekte paret gjør underverker og bærer hele antrekket.
  • Et par sko du bare elsker - kall meg materialistisk eller overfladisk; når jeg får på meg Gucci-skoene mine stiger humøret like mange hakk som jeg selv stige i centimeter. Minst!
  • Svart skjørt - passer til 'alt' og er glamorøst eller elegant alt etter styling og tilbehør.
  • Tights - jeg har aldri kastet meg på åttitallstrenden, men tights er praktiske. Plutselig står man der og lurer på om skjørtet man hadde planer om å ha på seg er for kort til å vise seg ute blant folk i. Løsningen er tights!
  • Noen å være glad i - ikke så å forstå at man ha mann/kjæreste og barn for å være lykkelig, men jeg tror man blir bedre mennesker av å bry seg om noen. Venninner, nieser og nevøer, kjæledyr, fadderbarn...
  • Alpelue eller annet kledelig hodeplagg - nei, aldeles ikke trucker caps! Jeg sa kledelig! Mitt nordiske hår lever sitt eget liv, og det kan være deilig å bare kaste på seg en lue og slippe å bekymre seg mer.
  • En stor hverdagsveske og en mindre selskapsveske samt sko som passer til begge - eventuelt mange av hver...
  • Hverdagskjole - slike er ofte mer behagelige enn jeans, og det gir en god følelse å se litt ekstra bra ut på en vanlig tirsdag. For ikke å snakke om at de kan styles opp eller ned alt ettersom.
  • En hobby/interesse man brenner for - det viktigste er ikke hva det er, men at den motiverer til å stå opp på dager uten noe på agendaen.
  • Drakt - jeg hater den såkalte powerdressingen som ser ut som kostymelageret til Dynastiet (eller garderoben til Hillary Clinton), men der finnes feminine alternativer. I en pen drakt vil man alltid være klar for formelle situasjoner. En nøytral variant vil man også kunne bruke ofte utenat det blit altfor tydelig at man bruker det samme med jevne mellomrom.
  • Pikéskjorte - eller annen genser med krage. Disse er perfekte mellomting mellom det litt formelle og det uformelle.
  • Hvit skjorte - dekker store deler av spekteret mellom casual og formell som ligger to hakk over pikéskjortene, og egner seg derfor godt under en V-genser når man er usikker på hvor formell en situasjon vil bli.
  • Cardigan i nøytral farve - perfekte til å variere antrekk eller som et alternativ når det er akkurat litt for kaldt å gå uten jakke.
Et plagg som ofte nevnes på disse listene er skinnjakken. Selv har jeg fem stykker (en svart rocka, en brun rocka, en lys nedtonet rocka, en litt mer glamorøs med pelskrage og en retro med belte i livet), så jeg skal ikke påstå at den ikke er viktig. Samtidig er ikke dette et plagg jeg ville valgt å beholde etter en kraftig nedskjæring. Kanskje fordi jeg aldri har blitt del av trenden med å kaste skinnjakker utenpå alle typer antrekk som en 'kul kontrast'.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar