tirsdag 2. mars 2010

Mat & Drikke: Fantastisk god Smoothie


Denne smoothien er en velsmakende måte å få i seg en av de fem om dagen sammen med sunt fett. Den passer like godt som dessert som til mellommåltid; personlig synes jeg den er god å drikke før jeg går i dusjen etter trening. Den virker forfriskende samtidig som det relativt høye fettinnholdet gjør den mettende nok til å holde meg gående til jeg har dusjet og skiftet klær (og de som kjenner meg vet at jeg står lenge i dusjen; jeg har venner som skiller mellom vanlig dusj og Silje Helén-dusj).

Smoothie med Kokosmelk
  • 150 g frukt (jeg har god erfaring med mango, kiwi og ananas)
  • 1,5 dl kokosmelk (den med 17% fett)
  • 1,5 dl youghurt
Kjør alt i blender eller stavmixer.

Variasjoner
  • Mens kjøleskaps- eller romtemperert frukt gir en lettdrikkelig konsistens, vil frossen frukt gi en tykkere konsistens som kan spises med skje som et alternativ til youghurt eller iskrem.
  • For de som ikke spiser/drikker melkeprodukter finnes der alternativer laget av havre, ris eller soya.
  • Man kan selvsagt bruke fruktyughurt, men mange av disse inneholder unødvendig sukker. Særlig ananas og mango inneholder en god del fruktsukker som bør gjøre ekstra sukker unødvendig, og fettinnholdet i kokosmelken gjør drikken kremet på en måte som veier opp for manglende søtsmak.
  • Et par spiseskjeer med 4-korn gjør smoothien ytterligere mettende; mer mellommåltid og mindre dessert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar