mandag 1. mars 2010

Interiør: Bruker du Yttergangen som Walk-In Closet?


Jeg elsker jakker, vesker og sko, noe min garderobe bærer preg av. Men av tre grunner kunne det aldri falle meg inn å lagre alt i yttergangen min (tre grunner samt det faktum at jeg ikke ville fått plass til hele samlingen på mine to kvadrat):
  • Yttergangen representerer andres førsteinntrykk av ditt hjem og dermed av deg.
  • Yttergangen er det rommet du viser frem til dørselgere, Jehovas Vitner og naboens oldebarn som ikke har vært der på tyve år og dermed ikke husker nøyaktig hvor oldemor bor.
  • Yttergangen er det rommet som ønsker deg velkommen hjem etter en lang dag (og det siste du ser før du går ut døren).
Dette er etter mitt syn tre gode grunner til å holde dette rommet rent og ryddig og fritt for tre dusin allværsjakker og nok sko til å lage en hel okse av skinnet.

Dersom du er heldig nok til å ha plass og råd til et lukket skap der du kan lagre yttertøyet, så er du heldig. Dersom du har en situasjon og boligstørrelse som ligner med på undertegnedes, så kan du lagre yttertøy og tilbehør andre steder i huset/leiligheten.

Rutiner og preferanser vil spille en viss rolle for hva man velger å oppbevare i dette rommet, men i min yttergang passer alt inn i tre kategorier:
  • Klær og sko jeg hiver på meg når jeg skal hente posten eller oppdager at jeg er tom for kattemat fem minutter før Ica stenger
  • Klær, sko og veske som jeg har hengt frem til å bruke dagen etter
  • Klær, sko og vesker som bare er så pene at jeg liker å vise dem frem.
For de som velger antrekk i det de løper ut døren kan selvsagt kategori II kuttes ut. For de øvrige kategoriene følger jeg visse regler:
  • Det kan synes fornuftig å bruke en robust allværsjakke og noen utgåtte men akk så behagelige joggesko hver gang man bare skal ut en liten tur. For meg synes det derimot ikke fornuftig å ha en knallrød allværsjakke hengende i gangen etterat jeg har brukt tid, penger og kreativitet på å pusse den opp. Derfor bruker jeg klær og sko som enten er pene å se på eller så nøytrale at de forsvinner. Bergansjakken oppbevarer jeg litt mindre synlig sammen med diverse joggesko.
  • Jeg faller lett for fristelsen til å inkludere halve garderoben i den siste kategorien. Jeg ville jo ikke kjøpt klær og sko som ikke er pene... Samtidig er jeg klar over at et par dusin jakker vil ta all oppmerksomhet fra hverandre og skape et rotete inntrykk. Og en rotete yttergang. Derfor begrenser jeg meg til fire jakker (gjerne med tilhørende sjal) om gangen (eller i gangen...haha. Jada. Geeky språkstudenthumor). Har man større plass kan man selvsagt tillate seg flere. Så får jeg heller bytte ut utstillingen fra tid til annen.

2 kommentarer:

  1. Fascinerende hvordan folk er forskjellige! Det ville aldri falt meg inn å tenke på slikt.

    SvarSlett
  2. Vel...jeg vil ikke være kjent i Jehovas Vitner-kretser for å være hun med den overlessede yttergangen...

    SvarSlett