mandag 22. mars 2010

Mitt Liv: Geek eller Keeg?

Som individualist burde jeg sikkert vært motstander av å kategorisere mennesker. Samtidig er jeg notorisk systematist (dersom det ikke er et ord så burde det være det. Systematiske mennesker er systematikere; mennesker som lager systemer er systematister!) som liker å sette merkelapper på alt; både bokstavelig og billedlig talt. Dessuten kan jeg være særdeles (for)dømmende.

Som individualist er jeg glad der finnes mennesker som ikke passer inn i gitte kategorier; som systematist er jeg smertefult frustrert over ikke å klare å plassere de selvsamme menneskene. Ekstra frustrerende er det når jeg ikke klarer å plassere meg selv, og her skaper særlig geekkonseptet store problemer. Er jeg geek eller keeg (det motsatte av geek)?

Det er kanskje ikke typisk geeky å være moteinteressert og ha overfylte klesskap (med mindre man da snakker om motegeeks), men hva om man tillater seg selv å ha x antall innenfor hver kategori (sko, vesker, skjørt...) og x her representerer årstall av historisk betydning? 63 jakker fordi John F. Kennedy ble skutt i 1963, 48 vesker fordi Det Kommunistiske Manifest ble utgitt i 1848, og 44 kjoler fordi D-Dagsinvasjonen skjedde i 1944. Noen som kan tenke seg hvorfor jeg tillater meg selv å ha 53 par solbriller? Hint: mann med bart. Bedre hint: to avsnitt lenger ned.

Og mens vi snakker om Det Kommunistiske Manifest; geeks blir ofte stereotypet (nær sagt alle ord kan verbes; er det geeky å verbe ord?) som asosiale eller cybersosiale. Jeg liker besøk og tilstelninger og er derfor ikke typisk geek. I alle fall ikke på dét området. Men hva med min forkjærlighet for å lage virkelig obskure temafester? Denne kaken ble laget i anledning at det var 162 år siden Det Kommunistiske Manifest ble utgitt første gang.


Geeks er dessuten ofte mennesker med klisterhjerne for tall. Det er jeg ikke, men jeg vet ikke om min måte å huske tall på er mindre geeky. Bilnummeret til foreldrene mine er foreksempel Sosialistisk Ungdom, året da Josef Stalin døde (og Souhaila Andrawes ble født), året da Nicolae Ceauşescu ble skutt (og berlinmuren falt) og månedsdagen da Hiroshima ble bombet (og D-Dagsinvasjonen begynte). Altså SU 53896.

Så geek eller keeg?


10 Tegn på at jeg er Keeg

  • Jeg har aldri spilt TVspill av noe slag, og jeg lærte ordet konsoll sommeren 2oo8
  • Jeg har aldri spilt dataspill
  • Jeg har aldri sett Star Wars, og jeg fikk vite hva en jedi er våren 2oo8 (et lærerikt år)
  • Jeg har aldri sett Startrek, Babylon 5, Batlestar Galactica eller andre serier i samme kategori
  • Jeg synes det er flaut å gå inn på Spaceworld
  • Utover det rent funksjonelle har jeg liten til ingen interesse for duppeditter og gadgets
  • Jeg skiller ikke mellom PC og Mac (og vet ikke hva forskjellen er, ble bare fortalt av en forferdet klassekamerat at 'selvsagt er de ikke synonyme!!!'). Jeg skiller derimot mellom veske og Pradaveske, mellom trenchcoat og Burberrytrenchcoat, og mellom sko og Guccisko
  • Jeg bruker ikke internettforkortelser som LOL og ROFL, og jeg måtte lete på internett for å finne eksempler på slike
  • Jeg liker å kalle andre geeks
  • Jeg er mer redd for å få kronisk kontaktlinseallergi enn for å bli tjukk


1o Tegn på at jeg er Geek

  • Jeg ler (hysterisk) av ordspill, språkumor og historiske/politiske referanser. Og enda mer av kombinasjoner av disse. Jeg ler for eksempel fremdeles av en House episode jeg så for et halvt år siden der tittelpersonen brukte uttrykket antisemantisk
  • Jeg liker å tilegne meg, ha og dele obskur kunnskap. Og jeg liker mennesker som kan dele sin obskure kunnskap med meg. Jeg har aldri forstått at fiksjonelle karakterer som Ross Geller fra Friends og Spencer Reid fra Criminal Minds skal være irriterende; man lærer jo så mye interessant av dem!
  • Jeg mimer hermetegn med hendene mens jeg snakker
  • Jeg gir kjæledyr navn av historisk betydning. Der var Gavrilio som satt i døren og angrep alle som gikk forbi (det stod mellom Gavrilio og Oswald), der var Rasputin som var gjennomført gal og der var Trotskij som var leder for en gjeng med røde katter (en røde armé). Og så er der jo Leo. Grå og bustete akkurat som navnebroren Leo Tolstoi. Planen var å få en svart korthårskatt som skulle hete Fjodor, men så ble det altså Celia med sine geriljatendenser
  • Orddelingsfeil (ord delings feil), dårlige oversettelser og faktafeil er farlig for blodtrykket mitt
  • Jeg er ikke kommunist og jeg er aldeles ikke nazist, men jeg leser Det Kommunistiske Manifest og Mein Kampf for gøy
  • Jeg har gitt PCen min navn. Che er et symbolsk navn på en PC jeg drar med meg alle steder. For hvis jeg fikk velge ett menneske som skulle følge meg gjennom tykt og tynt, ville jeg i alle fall seriøst vurdert Che Guevara med sin funksjonelle og praktiske kombinasjon av lege og geriljasoldat
  • Jeg blir...litt opphengt i hendelser, fenomener og mennesker
  • Til tross for at jeg blir sint og frustrert og de ødelegger dagen min, så kan jeg le av orddelingsfeil av typen sukker biter (tunfisk biter i det minste bare i vann eller olje, så man er i alle fall trygg så lenge man har sitt på det tørre), lamme lår og ananas ringer (hallo, det er Mango? Å hei; lenge siden sist, Ananas!). For ikke å snakke om prosentfeil. I Dagens Næringsliv for noen uker siden var der en kvinne som klaget over at blant de som søker på lederstillinger er bare 26% kvinner og 7o% menn. Jeg ser for meg de resterende fire prosent. Alver, aliens, nisser, tusser og troll...
  • Denne listen var var lettere å lage enn den forrige

2 kommentarer:

  1. Helt ærlig kan jeg være enig med deg i mange av punktene over (spesielt punkt seks på keeg, alle burde vite forskjell på det!).

    Og når du nevner Che, må jeg bare nevne at jeg har hatt en hest ved navn Che. I tillegg har jeg hatt en hest som het Stalin, en som het Idi Amin og en som het Gaddafi.

    Jeg forstår også godt at du kan le av irriterende orddelingsfeil!

    Jeg har ikke lest Det kommunistiske manifest (burde sikkert?!), men jeg må innrømme at jeg kan ha mye moro med å høre på Red Army Choir!

    SvarSlett
  2. Jeg klarer aldri å bestemme meg for hva som er mest morsomt av Red Army Choir pre eller post Sovjetunionens fall. Jeg kan lett tilbringe en time på YouTube og se på ulike videoer (og de samme om og om igjen). Nok et punkt på geek-listen...

    Og alle burde lese Det Kommunistiske Manifest. Jeg mener også at alle burde lese Mein Kampf for lettere å kunne gjenkjenne elementer fra nazismen i vårt eget samfunn. Nazismen er en vederstyggelighet (jeg elsker å bruke det ordet!), og det er langt fra bare snauskaller med svastika på jakkeslaget som bærer med seg aspekter av denne. Men det er jo ikke akkurat noe jeg sitter på bussen og leser... Dersom du synes det er flaut å kjøpe den eller låne den på bibilioteket kan du låne min kopi (på engelsk).

    SvarSlett