fredag 5. mars 2010

Mote og Livsstil: 25 Tips til å Fremstå mer Vellykket

  • Match - store personligheter i moteverden fraråder overmatching og oppfordrer til bruk av kontraster. Jeg forstår ikke problemet. For å være ærlig forstår jeg ikke selve uttrykket; man kan da ikke overmatche! Dersom ikke alt matcher, så matcher det ikke i det hele tatt!!! Jeg passer på at hele antrekket matcher i farver, materialer, snitt og uttrykk. Videre matcher jeg skinntilbehør med skinntilbehør og metalltilbehør med metalltilbehør. Sølv til antrekk med kalde farver og gull til antrekk med varme farver. Øyesminken matcher jeg med skinntilbehøret, og blush og leppestift varierer jeg etter hvorvidt antrekket holdes i kalde eller varme farver (rosa til kalde og fersken til varme farver). Hadde jeg brukt like mye tid og tankekraft på å ta over verden som jeg bruker på å kle meg ville jeg representert en alvorlig trussel.
  • Prøvekjør - det er en god følelse å bruke antrekk og tilbehør for første gang, men jeg anbefaler ikke at dette gjøres offentlig. Noen klesplagg viser seg å bli krøllete og sjuskete før du ankommer bestemmelsesstedet; andre (eller de samme) suger til seg støv og lo som en magnet. Atter andre viser seg å være litt mer gjennomsiktig enn man hadde tenkt, mens miniskjørtet som var kult da du stod foran speilet før du gikk ut viser seg å være for kort til å sette seg ned i uten å tiltrekke seg sedelighetspolitiets oppmerksomhet. For ikke å snakke om sko. Selv de beste sko kan gi gnagsår, og jeg er sikkert ikke den eneste kvinnen som har erfart at å klare å stå på badet med høye hæler ikke er synonymt med å gå på dem en hel dag. Så bruk klærene hjemme før du viser deg frem for verden. Finn ut hvorvidt klærene behøver mer vedlikehold enn hva som er praktisk i løpet av en travel dag, hvordan de sitter på kroppen under ulike gjøremål, at skoene ikke minner om middelalderens torturmetoder, at man ikke får utslett av smykker (eller ullklær; jeg har opplevd å klø meg til blods av en ullstrømpebukse. Det var særlig elegant da jeg måtte ta den av meg og vise frem mine nå blodige ben midt i februar) og så videre. Gå gjerne ut for å hente posten eller på butikken om den er i nærheten også.
  • Ta med ekstra strømpebukse - nylonstrømpebukser kan være virkelig elegante, men en liten rift vokser seg stor og synlig i løpet av kort tid. Og raknet strømpebukse er ikke elegant!!! Det er verre enn avskallet neglelakk og foundation på genseren til sammen.
  • Ta med ekstra sko - høye hæler er elegant, men å stolpre seg rundt ser bare dumt ut. Så på dager hvor du bruker høye hæler vil jeg på det varmeste anbefale å ta med et par ekstra sko. Et par helt enkle ballerinasko behøver heller ikke ta stor plass.
  • Ta alltid med lofjerner og våtservietter - selv de som ikke klapper hver eneste katt på sin vei kan komme i situasjoner som resulterer i lo på klærene. Som igjen resulterer i at selv de peneste klær vil se sjuskete ut. Våtservietter på sin side er perfekte til alt fra en rask håndvask til en midlertidig skopuss. For ikke å snakke om at sminken kan renne på selv den beste; tårer, regn, rusk på øyet...
  • Tenk gjennom dagens gjøremål før du tar på deg svarte ullklær - jeg elsker svart ull og kashmere, men jeg har erfart at det ikke alltid er like praktisk. Hvert eneste støvkorn (for ikke å snakke om kattehår) viser på slike plagg, og selv om man følger forrige punkt kan de skape problemer. Det frister lite å stå med lofjerneren i hånden hele tiden, og noen typer lo er vanskelig å fjerne. Man bør derfor tenke etter hvorvidt man vil befinne seg i situasjoner som enten representerer ekstra mye lo og rusk, eller som gjør det vanskelig å fjerne slikt.
  • Ta med tannkost, eller i alle fall en liten flaske med munnvann - jeg spiser svært mange ganger i løpet av en dag, og jeg har fått erfare at noen typer mat krever mer enn tyggegummi (som jeg ikke bruker likevel, for da føler jeg at jeg tygger drøv). Av egen erfaring kan jeg nevne hvitløksmarinerte artisjokker.
  • Ta med speil - har mascraen rent? Har jeg spor av siste måltid i ansiktet? Har den kvisen jeg oppdaget på haken i dag tidlig vokst? Hvor er nærmeste speil?!? Ah, i vesken!
  • Ikke følg moten slavisk - med fare for å gjenta meg selv: 1) bruk klær og tilbehør som passer din kropp og din personlighet. 2) ikke bruk klær og tilbehør som gjør det flaut å se i gamle album. Var noe stygt i fjor, så er det stygt i år. Og er noe stygt om tyve år når familiealbumet blir brukt som underholdning, så er det stygt nå også!
  • Gjør det som skal til for å bli fornøyd med utseendet ditt - jeg er ikke en som mener alle må være tynne og modellpene, men mennesker som utelukkende snakker om hvor misfornøyde de er med seg selv er bare irriterende. Så om det er ti kilo i minus som skal til, så foreslår jeg å begynne å slanke seg og slutte å klage. Men hovedpoenget mitt er å gjøre det det beste utav det man har for så å lære seg å leve med resten. Man blir verken penere eller mer vellykket av å gremme seg selv og irritere andre med å snakke om alt som er galt med en selv. Jeg vet for eksempel at jeg aldri kommer til å bli barmfager på naturlig vis, så slik jeg ser det har jeg to valg. Rette på frontpartiet ved hjelp av kirurgi eller godta det og så heller gjøre det beste utav det. Glede seg over å bruke en størrelse som ofte henger igjen på restestativene og finne en stil som passer meg.
  • Vær naturlig - der er visse mennesker som alltid poserer. Som enten har brukt timer foran speilet for å finne de uttrykkene som er mest flatterende for nettopp dem, eller som kopierer bilder de har sett av modeller og kjendiser. Vel, der er noe creepy med kvinner i 3o-årene som ikke får en eneste rynke i ansiktet når hun smiler, og de som bare veksler mellom noen få utvalgte ansiktuttrykk blir ganske fort gjennomskuet som poserere eller mistenkt for å lide av en eller annen sykdom. Og...der er faktisk ulikheter mellom den glorifiserte verden vi ser i mote- og underholdningsbransjen og den virkelige. Det som ser bra ut i førstnevnte kan lett virke påtatt, tilgjort og patetisk i sistnevnte.
  • Ikke vær bedreviter med mindre du er det, og kjenn din besøkstid selv om du er det - jeg har faktisk ikke noe imot mennesker som deler sine kunnskaper så lenge de kjenner sin besøkstid. For eksempel er det ikke på sin plass å avbryte for å rette på grammatikk og fakta når noen forteller at bestemoren deres nettopp er død. Og selv akseptabel sosial oppførsel må begrenses. Det er greit å snakke om seg selv og sine nærmeste, men ikke å bare gjøre det. Det er greit å spørre om andre, men ikke å bare gjøre det. Og det er greit å dele kunnskaper, men ikke å bare gjøre det. Noe jeg imidlertid ikke anser for å være akseptabel sosial oppførsel er å late som om man er smartere enn man er, eller å dele allmenkjente fakta som om man er den eneste som vet det. Med mindre samtalepartneren har gitt uttrykk for ikke å ha greie på et tema, så ikke anta at han ikke kjenner til det. Jeg spiste en gang lunsj med en mann som fortalte meg at den kaken jeg spiste var altså fet... I tillegg til å være uhøflig så det holder var dette bare patetisk. Det eneste mannen oppnådde var å demonstrere sin totalt manglende kunnskap om kvinner; jeg tør vedde gode penger på at de kvinnene over pubertetsalder som ikke vet at en slik kake er fet kan telles på en hånd. Og for all del; vær forsiktig med misjonsrollen (jeg snakker ikke nødvendigvis om religion nå). Det er vel og bra å brenne for noe, det være seg buddhisme, fettfri livsstil eller Arbeiderpartiet, og det er greit å snakke med sine venner om dette; det er endatil greit å la dem vite at man står til disposisjon om de er interesserte. Men det er ikke greit å bruke venneflokken som vervearena hver gang man møtes. Jeg blir i alle fall lei av slikt.
  • Vær forsiktig med å flørte åpenlyst - for all del; vær blid og utadvendt dersom det faller seg naturlig for deg, men hold deg for god til cheesy pick-up lines. Dersom du bruker slike for å kapre en bestemt så...hvorfor? Er det ikke bedre at du oppfører deg naturlig slik at han faller for den du virkelig er? Og dersom du bruker slike mot alt av motsatt kjønn vil du lett få et lite flatterende rykte. Og ganske mange fiender av ditt eget kjønn.
  • Koordiner situasjon, publikum og kommunikasjon - jeg sier ikke at du skal spille roller, men at du skal spille på ulike aspekter ved deg selv. Der er situasjoner som ikke egner seg for humoristiske kommentarer, og der er ditto mennesker. Ulike sosiale situasjoner krever ulike typer oppførsel og kommunikasjon. Og for Guds skyld; jargong og sjanger!!! Vårt sosiale liv spenner over et helt spekter med henhold til grad av formalitet, og jeg kan garantere én ting: både en person som bruker et avslappet hverdagsspråk i en formell situasjon og en som utelukkende bruker vitenskapelige termer og formuleringer i en avslappet situasjon (noen få kan være på sin plass avhengig av samtaleemne) vil bli oppfattet som lite sosialt tilpasset.
  • Invester i minst ett plagg eller tilbehørsobjekt som får deg til å føle deg virkelig vel - der er dager man bare ikke føler seg helt på topp, og der er situasjoner i hvilke man er ukomfortable. Da er det fint å ha en lucky dress eller et annet plagg/objekt som i alle fall letter humøret noe.
  • Lær å sminke deg - om du sminker deg daglig eller bare på hvert julebord er det viktig å ha kjennskap til produkter, farver og teknikker. Det aller beste er kanskje å ta et kurs, men man kan lære mye fra venninner, moteblader og internett. Eller ved å spørre på parfymeriet. Det viktigste er å vite hva man gjør så man ikke blir seende ut som en klovn eller fornøyelsespike.
  • Skift fokus fra tid til annen - jeg har alvorlige problemer med mennesker som bare snakker om én ting; det være seg sine barn, nabojenten som ble gravid da hun var seksten eller resirkulering. Eller seg selv.
  • Vær allsidig - tett forbundet med forrige punkt. Mennesker som har mange interesser er interessante å snakke med!
  • Legg frem morgendagens antrekk kvelden i forveien - er alt rent? Har virkelig tightsen samme farve som genseren? Hvor er de øredobbene? Matcher sko og veske? Bonus: man får bedre tid om morgenen!
  • Det er ofte bedre å le av sine feil enn å nekte for at de har skjedd - har man sagt noe feil eller dummet seg ut blir man lettere å like hvis man ler av det i stedet for å nekte blankt for at det har skjedd til tross for at alle som er tilstede var vitner. Enda mindre sjarmerende blir man ved å gå til angrep på alle tilstedeværende.
  • Innrøm dine svake sider men spill på dine sterke - i alle fall svake sider som er kommet frem i lyset allerede. Se forrige punkt. Hva med de som mener de ikke har noen sterke sider? De kan jo begynne med å innrømme sine feil så har de i alle fall én!
  • Finn balansen mellom dørmatte og selverlært enehersker - det er vel å bra å sikre seg goder her i livet, men ikke for enhver pris.
  • Vær fysisk og mentalt komfortabel med dagens antrekk - det er ikke synonymt med å bruke joggebukse offentlig. Men man fremstår ikke som vellykket hvis føttene er et eneste stort gnagsår og man hele tiden lurer på om toppen er for gjennomsiktig (så får det være opp til den enkelte å bedømme hva som er 'for gjennomsiktig').
  • Vær raus med komplimenter - ikke oppfør deg som en kjærlighetshungrig hvalp, men si fra hvis noen eller noen ser bra ut. For det første blir mennesker som gir komplimenter lagt merke til, og for det andre sier komplimenter selvtillit som få andre ting. Folk får inntrykk av at du er så trygg på deg selv at du ikke føler deg truet av andre. Hvilket bringer oss til neste punkt.
  • Gled deg over andres fordeler; ikke deres ulykke - vi har alle møtt dem. De som sier 'hun er så pen; jeg hater henne!' 'Der fikk han nok en toppkarakter; jeg hater ham' 'Hva? Kan du spise hva du vil uten å legge på deg? Jeg hater deg!' Å hate mennesker du oppfatter som mer vellykkede på ett eller flere punkter gjør verken vedkommende mindre vellykket eller deg mer vellykket. Det gjør deg bare smålig. For ikke å snakke om at det stjeler energi du ellers kunne brukt på å forbedre deg selv.

9 kommentarer:

  1. Mitt tips: Gi blaffen i det moderne vellykkethetstyranniet - hvis du har guts til det!

    SvarSlett
  2. Vel, din liste er 24 punkt kortere er min...

    SvarSlett
  3. Mykje bra her! Fint innlegg. Kan hende ein kan få problem med å følge alle, eg kan i alle fall ;) Eg tenkjer at det viktigaste er å finna sin eigen stil (for ein grusom klisjé, men det er noko sant i det). Det å presentera seg på ein god måte er i alle fall viktig i alle situasjoner, både utad og for eigen kjensle.

    SvarSlett
  4. Hei Oda. Lenge siden. Det jeg har oppdaget er at man kommer inn i en positiv sirkel (nok en klisjé; det må da være den perfekte fredagskveld. Å utveksle klisjéer) ved å presentere seg vel. Andre reagerer positivt, man får bedre selvtillit (med mindre man er som Tore og henter selvtilliten fra seg selv i stedet for sin omgang med andre. Haha. Vennlig ment) som man igjen bruker til å presentere seg bra, som igjen får andre til å reagere positivt som igjen...ja. Nok en måte å få fredagskvelden til å gå på.

    SvarSlett
  5. Heilt sant! Tore er nok (på godt og vondt) litt imot alt som kan forbindes med den gemene hop. Det er eg i mange tilfeller einig med han i!

    SvarSlett
  6. Men med mine tips kan du bli leder for den gemene hop i stedet for å stå utenfor den!!!

    SvarSlett
  7. Vel, et (nesten) samlet amerikansk folk mente John F. Kennedy ble valgt i alle fall delvis på grunn av sin fremtoning.

    Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje kommet på et bedre eksempel enn en som ble skutt og drept tre år senere...

    SvarSlett