onsdag 4. november 2009

Mitt Liv: Favorittmat

...og -drikke.

Jeg elsker mat. Jeg har aldri forstått mennesker som ikke har appetitt eller som bare klarer å spise til visse tider på dagen. Er jeg våken nok til å bevege kjevene er jeg våken nok til å spise! Og selv om jeg er både kresen og selektiv (i matveien som på de fleste andre av livets områder), er der mye jeg liker også. Her er topp ti:
  1. Ananas - jeg er egentlig ikke en typisk fruktelsker, men ananas klarer jeg meg ikke uten. Jeg kan lett spise en kilo for dagen. Ananas er perfekt! Akkurat passe søt, akkurat en passe anelse syrlig, en interessant men lettspiselig konsistens...som jeg sa, perfekt. Vet dere forresten hvorfor denne frukten som egentlig er et (eller mange sammensmeltede) bær heter 'ananas'? Før man hadde egne kasser til å frakte dem i, brukte man banankasser med den engelske påskriften 'bananas'. Og for å skille dem fra bananene strøk man ut b'en. Så jeg går utifra at hadde de heller brukt appelsinkasser ville 'ranges' toppet listen min.
  2. Sukkerspinn - ja, jeg høres sikkert ut som en femåring. Noe jeg er glad jeg ikke er, for jeg setter pris på muligheten til å spise hva jeg vil uten oppfordringer om ikke å ødelegge appetitten og så videre.
  3. Eggerøre - egg er bare fantastiske! De binder sammen og hever, de er væske og (relativt) tørre, de kan brukes i søtt og salt, de...er fantastiske. Samtidig er jeg ikke overbegeistret for å se det gule og tenke 'det skulle blitt kylling', så jeg foretrekker dem i rørt tilstand.
  4. Havredrikk - det ikke-animalistiske alternativet til melk. Jeg skal ikke påberope meg å være veganer, men denne drikken er god!
  5. Tomater - nok et medlem av frukt- og grøntavdelingen som jeg kan konsumere enorme mengder av.
  6. Nybakt brød - jeg er så kresen at jeg aldri kjøper brød. Det er ikke fordi jeg ikke liker brød, men fordi jeg aldri kan få kjøpebrød ferskt nok (turen fra butikken og hjem er for lang til at det kan kalles ferskt når jeg endelig kan spise. Det er ikke fordi jeg har lang vei til butikken eller går svært sent, men fordi brød taper seg så fort) og fordi jeg til dags dato ikke har funnet et kjøpebrød som er like godt som mitt eget. Sistnevnte, derimot, kan jeg spise store mengder av. Noe som er bra i og med at brødet ikke lenger vil være ferskt til neste måltid. Ikke engang for en som spiser så ofte som undertegnede.
  7. Te - Earl Gray laget på svart te; ingen politisk korrekte, miljøvennlige eller helsevennlige etterligninger.
  8. Vingummi - etterhvert som jeg ble eldre begynte jeg gradvis å innse at jeg aldri ville få en såkalt voksen smak og sverge til mørk sjokolade. Det har i alle fall ikke skjedd ennå.
  9. Varm melk med honning - egentlig smaker ikke dette noe godt, men der er så mange barndomsminner knyttet til denne drikken at jeg til tider inntar den likevel. Trygghet, følelsen av omsorg, vissheten om at jeg har en unnskyldning til å være våken til koppen er tom...
  10. Risengrynsgrøt - egentlig smaker ikke dette så formidabelt heller, men grøt er mettende på en måte som virkelig kjennes godt!

4 kommentarer:

  1. Den havredrikken er utrolig anvendelig! Kan brukes til middag og desserter. Et ypperlig alternativ for folk som ikke liker/tåler melk. Men du bør sjekke ut den virkelig mørke (86% kakao) sjokoladen som fins. Er helt avhengig!

    SvarSlett
  2. 'Bør sjekke ut...er helt avhengig...' Synd jeg ikke liker sjokolade noe særlig, for den avhengigheten skulle jeg gjerne opplevd!

    Havredrikken er som du sier et godt alternativ til de som av en eller annen grunn ikke drikker melk, men den egner seg også for oss som faktisk drikker melk. For meg er den en egen drikk med egne bruksområder.

    SvarSlett
  3. Hvor er alt kjøttet? :)

    Jan Eirik

    SvarSlett
  4. Hei, Jan Eirik.

    Long time og så videre. (Her ville jeg satt in en smiley hvis jeg ikke hadde vært prinsipiell motstander av slikt. Tanken er der i alle fall)

    Joda, jeg er glad i kjøtt også. Og ikke minst mener jeg at vi mennesker er skapt til å spise kjøtt.

    Likevel hører nok kjøtt heller med på listen over 'hva jeg gjør for å overleve/holde meg sunn og frisk' enn en over favorittmat.

    SvarSlett