mandag 16. november 2009

Mitt Liv: Favorittklesstiler; 5 jeg bruker selv og 5 jeg liker å se på andre

Jeg er svært interessert i mote, men ikke i så måte at jeg kaster meg på hver eneste trend noen kreative homofile lanserer. Personlig er jeg mer opptatt av å ha stil(er) enn å følge moten, og min smak forandrer seg ikke nødvendigvis i takt med kolleksjonene. Denne sesongen fortviler jeg over alle de grusomme 8o-tallstrendene som aldri synes å dø. Likevel er jeg interessert i mote, både fra et kunstnerisk og et antropologisk ståsted. Jeg leser ELLE og Costume fast selv i stilmessige nedgangstider, og jeg følger en rekke moteblogger. For de av dere som ikke finner frem i jungelen av moteblader kan jeg absolutt anbefale de to overnevnte. Disse har langt mer klasse enn mange av de andre, og ikke minst fokuserer de i hovedsak på mote og skjønnhet. Et tredje alternativ er HENNE, men dette bladet inkluderer også en del artikler om politikk og samfunn. Og for all del; jeg er ikke imot slike tema, men jeg foretrekker å lese dem i andre kilder enn glansede magasiner. Og jeg mener bestemt at de som bruker slike til å oppdatere seg i samfunnsdebatten burde holde seg unna denne.

Men om jeg ikke følger trendene slavisk, så har jeg absolutt mine favoritter. Og som jeg nevnte for en tid tilbake, så mener jeg at en bør tilpasse antrekk og tilbehør til eget utseende og personlighet. Derfor bruker jeg ikke nødvendigvis alt jeg synes er pent selv.

5 Klesstiler jeg bruker selv
  1. Klassisk 6o-tall - som aller best illustreres av førstedame Jackie Kennedy. Enkle ermeløse kjoler, drakter med nette jakker (gjerne med store knapper) og selvsagt klassikeren over alle; trenchcoaten.
  2. Russisk glamour - boho-stilen kan lett bli litt rotete for min smak. Russisk glamour, derimot, fungerer fint som en nedtonet utgave av denne stilen. Pelskanter, broderier og litt overdådige smykker.
  3. Mørk romantikk - som for Guds skyld ikke må forveksles med goth! Mørke men ikke nødvendigvis triste farver (mørk lilla passer utmerket her), svarte blonder (fortrinnsvis av en type som ikke leder tankene i retning undertøy) og victorianske innslag.
  4. Lys romantikk - sommeralternativet til overnevnte. Ikke nødvendigvis i form av hvite flagrende kjoler; da heller svale plagg i duse farver og enkelt snitt. Tunikaer, blonder og etniske innslag.
  5. Nedtonet grunge - ikke nødvendigvis pent, men desto mer nostalgisk. Denne stilen får meg til å tenke på 'i gamle daga då eg var ung', noe som gjør den til et naturlig valg på en dress-down-dag. Not to mention at langermet under kortermet gjør Bastiat-T-skjorten (noen som kan gi meg et tips i orddeling her? Jeg synes selv jeg håndterer dette emnet bra, men jeg har problemer med å kombinere navn med bindestrekord) min til helårsantrekk.

5 Klesstiler jeg liker å se på andre
  1. New Look - fra Christian Diors første kolleksjon kom ut i 1947 til overnevnte førstedame kom på banen som et moteikon var idealet noe...formfullt. Fantastisk pen stil. Vel og merke for de med den nødvendige timeglassformen.
  2. Wilderness chic - jeg liker denne sporty stilen så lenge den innebærer litt mer estetikk enn å slenge på seg Bergans-jakken hver eneste dag. Ryggsekker, allværsjakker og fornuftige sko kan absolutt se bra ut, men man må legge litt tankevirksomhet i komposisjon og styling. Og ikke minst i anledning! Jeg skulle gjerne levd i en tid da man hadde ulike nivåer av oppkledning og pyntet seg oftere enn til hvert års julebord. Jeg bruker forsåvidt klærene i denne kategorien, men ikke stilen. Det betyr at jeg kan kaste på meg Bergans-jakken for å løpe på butikken eller gå en tur i høstmørket, men dette er ikke gjennomtenkt nok til å si at jeg følger selve stilen.
  3. Preppy - jeg liker virkelig khakibukser, v-gensere og piké-/poloskjorter, men det er skjelden jeg bruker denne stilen selv. Jeg tror grunnen må være at hvis jeg likevel kler meg pent nok til å være preppy, så går jeg heller med skjørt. Og dette er en stil som passer best med bukser. Riktignok har visse typer skjørt vært lansert, men jeg har ikke vært overbegeistret for noen av dem.
  4. Casual 7o-talls - for 3-4 år siden var dette stilen jeg sverget til. Ikke en dag uten bootleg og ribbestrikket genser med høy hals. Eventuelt kroppsnær sportsjakke. Jeg liker fremdeles å se andre med denne typen klær, men jeg tror det er noe med denne stilen som gjør at man kommer til et punkt der man har fått nok og vel som det. Særlig hvis man har bodd i en leilighet med brunt og oransje teppe på badegulvet (helt sant; jeg fikk lyst til å bade i sprit hver gang jeg tenkte på alle de som hadde tråkket på det siden 7o-tallet en gang. Særlig da dette ikke var det reneste nabolaget jeg har bodd i)
  5. Lolita - jeg er ikke den som kaster meg over alle trender som kommer fra Japan, men denne liker jeg faktisk. Kombinasjonen av en victoriansk base med innslag av rokokko og goth gir et ungt men samtidig classy inntrykk. Stilen er også åpen for andre innslag som klassiske japanske plagg, punk og fantasy. Men hvor godt jeg enn liker denne stilen, så må jeg også påpeke at den utelukkende egner seg for unge kvinner, samt at man må være forsiktig med å overdrive da dette vil føre til at man ser utkledd ut. Men det bekymrer muligens ikke (alle) japanere.

4 kommentarer:

  1. Jeg kjenner at jeg blir imponert her! Finnes det absolutt ingenting du ikke har tatt stilling til, eller har en mening om?

    Mange stilige stiler var det i hvert fall her. Jeg er mer den typen som tar det som henger fremst eller ligger øverst, men jeg er imponert over (misunner) de som klarer i bevisst gjennomføre en (eller flere) stiler!

    SvarSlett
  2. Jo takk for det du!

    Det ligger nok i min natur å ta stilling til faktorer som på en eller annen måte berører meg og min hverdag. Samtig skal jeg ikke legge skjul på at dette skjer på bekostning av ting jeg ikke føler berører meg.

    Jeg er på ingen måte en av disse som kan litt om alt. Der er mye innenfor populærkulturen jeg ikke aner noe som helst om. For ikke å snakke om sport... Men det behøver jeg jo ikke å vise på en blogg der jeg avgjør innholdet. Haha.

    SvarSlett
  3. Uansett er det utrolig at du har så sterke og veloverveide meninger om så mye!

    SvarSlett
  4. Jo takk for det, du!

    Men jeg må nok innrømme at der er noen høner og egg ute og går i min tankevirksomhet. I noen tilfeller resonnerer jeg meg frem til en mening, mens jeg i andre tilfeller leter etter argumenter for meninger jeg allerede har.

    SvarSlett