fredag 13. november 2009

Historiens 5 Peneste Menn med Bart og Historiens 5 Peneste Menn med Skjegg

Det er neppe noen hemmelighet at jeg synes menn skal ha bart og/eller skjegg. Jeg har aldri forstått dette moderne idealet med feminine menn, ei heller de såkalt gutteaktige. Her er de, etter mitt syn, peneste mennene i hver av disse kategoriene.

Historiens 5 Peneste Menn med Bart


Josef Stalin (1878 - 1953)

Ja, jeg vet det. Komunisme. Hungersnød. Forfølging. Massedrap... Men en pen mann var han!!!

Tom Selleck (1945 ->)

Jeg hater 8o-tallet, og jeg hater Hawaii-looken. Men jeg kan uten problemer se flere episoder av Magnum etter enannen. En mer klassisk bart skal man lete lenge etter. I alle fall utenfor denne listen.

Edgar Allan Poe (18o9 - 1849)

Det er ikke det at han egentlig var så pen, det er mer det at han ser ut som en rollefigur fra sine egne historier. Som jeg elsker dypt og inderlig.

John Wilkes Booth (1838 - 1865)

Mannen som skjøt og drepte Abraham Lincoln (som har fått en i høyeste grad ufortjent helgenstatus i historien og hvis beste avgjørelse var å ta seg en tur i teateret).

Sir Edward Elgar (1857 - 1934)

Engelsk komponist. Jeg skal på ingen måte hevde at jeg vet mye om musikk, men dette er en imponerende bart!


Historiens 5 Peneste Menn med Skjegg

Friedrich Engels (182o - 1895) & Karl Marx (1818 - 1883)

Har de gitt ut et verk sammen kan man telle dem som én. En kommunistisk enhet. Pene menn med pent skjegg begge to, men Engels' er spesielt imponerende.

Thomas Jonathan 'Stonewall' Jackson (1824 - 1863)


General i den amerikanske krigen mellom statene. En pen mann, men filmutgaven fra Gods and Generals er nesten enda penere, i alle all med tanke på skjeggpryden.

Pyotr Ilyich Tchaikovsky (184o - 1893)

Jeg tar med et (relativt) ungdomsbilde og ett fra hans eldre dager for å vise at dette var en mann som beholdt sitt veltrimmede skjegg gjennom sitt voksne liv. Egentlig litt for kort og veltrimmet, men det kan jo også ha sin sjarm. I alle fall for en homofil romantisk komponist.

Lew Wallace (1827 - 19o5)

General for unionshæren under den amerikanske krigen mellom statene. For en imponerende ansiktspryd!!!

Ronnie Drew (1934 - 2oo8)

Fra The Dubliners. Nok en mann som fortjener bilder fra ulike faser av livet. Se, jeg mener virkelig se på den fylden!


Er jeg den eneste som aner en viss overvekt av herrer fra det nittende århundre? Og er det litt påfallende at en av elleve er i kategorien 'nålevende'? Og at selv denne er eldre enn foreldrene mine?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar