onsdag 18. november 2009

Mitt Liv: Favoditt og Favodatt

  1. Favorittdyr - katter generelt og Leo spesielt.
  2. Favorittfarve - grå. Noe som henger tett sammen med forrige punkt. Svarte cashmeregensere passer dårlig sammen med grå langhårskatter, og med min gjøre-det-beste-utav-enhver-situasjon-holdning har jeg kapitulert. Derfor er grå blitt min favorittfarve. Hadde jeg hatt barn ville gulpeklut garantert blitt omtalt som favoritt-tilbehør. Likeledes som et fengselsopphold i USA ville (ville; ikke har) motivert meg til å skrifte favorittfarve til oransje (favoritt-tilbehør - håndjern. Haha).
  3. Favorittårstid - høst. Dette er faktisk ikke nok en kapitulasjon; jeg liker å kjenne vind mot huden mens jeg vasser i tørre blader (jeg klarer meg fint uten all den nedbøren som typisk melder seg i denne årstiden). For ikke å snakke om at jeg ut i september begynner å fungere igjen etter å ha sytt og klaget over varmen siden mai. Jeg trives best mellom fem og femten grader; hver grad over tyve trekker fem poeng fra IQen min.
  4. Favorittegn - semikolon; i høyeste grad undervurdert i vårt skriftspråk.
  5. Favorittdialekt - sunnmørsdialekt. Diftonger og rulle-r gjør noe med meg. Jeg har vurdert å bære med meg en lapp der det står at i tilfelle et nervøst sammenbrudd ønsker jeg å sendes til en sunnmørspsykolog (stavekontrollen godtok faktisk det ordet).
  6. Favorittsmykketype - perler. Jeg har en klad hudtone så jeg liker safirer, og jeg er kvinne så jeg liker diamanter. Men ingenting slår perler. De skinner kanskje ikke så mye som for eksempel diamanter, men har man først oppdaget deres subtile glans er i alle fall jeg solgt. Noen har forresten ymtet frempå om at jeg er noe konservativ...
  7. Favorittbok - Road to Serfdom av Friedrich Hayek. Der finnes mer idealistiske liberalister (Rothbard, for eksempel), og der finnes mer konsekvente tenkere. Jeg stiller meg særlig skeptisk til den blindtarmen Hayek henger på sin minarkistiske modell ved å si at i tillegg til de klassiske tre områdene hvor statlig innblanding er akseptabelt (politi, rettsvesen og militære/forsvar), så kan staten ta seg av oppgaver den kan håndtere bedre enn private. For det første er dette et bunnløst forslag (derfor er kanskje ikke 'blindtarm' den beste metaforen, men jeg betrakter dette tillegget som et unødvendig vedheng med potensiale for komplikasjoner; altså en blindtarm), og for det andre...vennligst definér 'bedre' for meg. Mer økonomisk? Mer effektivt? Med større myndighet? Og ikke minst, bedre i følge hvem? Skal man ta denne tanken helt ut, så ville Stalin uten problemer kunne stille seg bak den. 'Da! KGB, (u)rettsvesen og den Røde Armé. Og det staten kan gjøre bedre. Som er...alt! Nada kan overlates til private.' Når det er sagt (med visse innslag av min noe spesielle humor), så er likevel denne boken å anbefale på det aller varmeste. Den er både grundig og lettfattelig, og den legger etter mitt syn frem en markedsliberalistisk modell som er like lett å formidle videre som å forstå.
  8. Favorittbutikk - Fretex. Nei, jeg er ikke øko-chick, men gjenbruk tillater meg å ha dyr smak på et budsjett som ikke nødvendigvis korrelerer med denne. Har man tid til å sjekke utvalget ofte, og er man åpen for å gå tomhendt ut fire av fem ganger, så kan man virkelig gjøre noen kupp. For noen måneder siden solgte de alle damejakker til kr 3o,- og jeg sikret meg én fra Filippa K og én fra Sand. Og så ler jeg godt når mennesker sier at jeg er heldig som har råd til dyr skandinavisk design. To jakker til prisen av en halvliter; det skal jeg stå i!
  9. Favorittparfyme - In Two fra Stella McCartney. Det kommer neppe som et sjokk på mennesker som kjenner meg at jeg matcher parfyme og antrekk. Derfor trenger jeg i overkant av et halvt dusin parfymer. Til trenchcoat eller engelsk tweed bruker jeg London fra Burberry. Til et klassisk svart-hvitt antrekk bruker jeg Chanel no 5 (da jeg var 25 bestemte jeg meg for at jeg skulle begynne å bruke og ikke minst like denne etter 3o-årsdagen min. Nok en kapitulasjon. Haha), til romantiske antrekk bruker jeg Rose av Paul Smith, til antrekk i kategorien russisk glamour med innslag av brunt og gull bruker jeg Envy fra Gucci, og til duse sommerantrekk bruker jeg Pure Morning fra Marc O'Polo. Og på ønskelisten står Lola fra Marc Jacobs som skal brukes til velour og kashmere. Men jeg er villig til å bryte alle disse relglene for Stella. Jeg er endatil villig til å overse det faktum at hun er Pauls datter. Denne duften er så ultimat feminin. Jeg er glad i både rose- og jasminduft, men peon er mer spesiell. Kanskje fordi den er så uutforsket innen parfymemarkedet.
  10. Favorittfjernsynsserie - Twin Peaks. Jeg elsker humoren i Seinfeld, plottet i Sopranos og de obskure sykdommene i House. Men ingenting slår Dale Coopers jakt på Laura Palmers morder. Dette er en særdeles vellykket kombinasjon av den mørke romantikken som representert av Hawthorne og Poe og nonsenslitteraturen som representert av Carrol. Jeg har faktisk lekt med tanken på at Lauras kokainbruk er et bilde på den hvite kaninen og at hennes død inntraff i alle fall delvis som et resultat av at hun fulgte etter denne ned i dypet. Apropos dypt...

2 kommentarer:

  1. Twin Peaks er absolutt mesterlig, men jeg har ennå ikke fått med meg Road to Serfdom...

    SvarSlett
  2. Jeg vil anbefale Road to Serfdom for alle, men du er nok ikke den som har mest 'bruk for' denne kunnskapen i og med at du har lest både Rothbard og Rand. Den er nok aller viktigst for nybegynnere. Samtidig kommer den absolutt godt med dersom du skal argumentere for frihandel.

    SvarSlett