lørdag 23. mai 2009

Mitt Liv: 1o Ting jeg liker

  1. Katter - ja, jeg er en slik en...
  2. Te - og da snakker jeg ikke om slik jalla-te de serverer på de fleste kaféer. Da snakker jeg om Earl Gray fra Twinings trukket nøyaktig 4 minutter og 3o sekunder i kokende vann (nei, vann som holder 8o grader er ikke tevann!)
  3. Krigsfilmer - jeg har sett Intet nytt fra Vestfronten et par dusin ganger, og det er ikke fordi jeg håper der endelig skal være noe nytt fra Vestfronten.
  4. Hverdagskjoler - kall meg gjerne gammeldags, kjønnsfascistisk eller snobbete (enkelte gjær visstnok det allerede...), men jeg synes faktisk vi kvinner skal vise og utnytte det faktum at vi er kvinner og kle oss i skjørt og kjoler. Og ikke bare på julebord. Man snakker gjerne om kvinnefrigjøring i samband med å kle av seg. Hva med å kle seg noe pent?
  5. SKO!!! Jeg har...noen par...for hver gang jeg har sett Intet nytt fra Vestfronten. Og ja, de gjør meg lykkelig! Hvorfor skulle jeg ellers hatt dem?
  6. Mørke skyer på en oppholdsdag - blå himmel konkurrerer med farvene i landskapet; grå skyer danner en perfekt bakgrunn som får frem det grønne i trærene og som får havet til å tre frem som det vakre og mystiske men samtidig dype og farlige elementet det faktisk er.
  7. Konsekvent tankegang - noe jeg ikke er bortskjemt med i denne postmodernistiske era der populisme og følelsesliv rår. Jeg har mer respekt for hardcore kommunister med gjennomført ideologi enn for de som utelukkende baserer meninger på hva andre synes eller på hva de selv eller andre føler. For all del; følelser har sin plass. Men i politikk og livssyn mener jeg de er verdiløse uten teori i form av ideologi eller teologi i ryggen. Ja, jeg er en slik en også.
  8. Frihet - som på ingen måte er synonymt med demokrati! Man kan diskutere hvor vidt de to konseptene kan sameksistere, men de er ikke synonyme!
  9. Å lære nye ord - eldhug = begeistring og strukturfascisme = statistikk.
  10. Semikolon; i høyeste grad undervurdert i norsk skriftspråk

2 kommentarer:

  1. Twinings skrives ikke med dobbel n. Dessuten finnes det da bedre te enn Twinings Earl Gray, selv om også jeg liker den. For mange englendere virker den derimot altfor parfymert. Det skyldes oljen fra bergamott-bladene.

    Med så lang trekketid som fire og et halvt minutt håper jeg inderlig at du snakker om te i løsvekt og ikke poseteen som i grunnen er rester fra hakkingen av tebladene, og som toppen kan trekke ett minutt eller to uten å bli forferdelig besk.

    I følge enkelte teforhandlere skal tevann nettopp ikke koke, men varmes opp til ca 90 grader C for å holde på oksygenet i vannet. Det skal ha betydning for smaken.

    SvarSlett
  2. Tyrkleifen er rettet.

    Bra for både deg og markedet at du liker andre typer te bedre enn Twinings, men dette er MIN favoritt. Så når du kjøper din favoritt, andre kjøper sine favoritter og jeg kjøper min favoritt legger vi grunnlaget for ulike markedsaktører som igjen skaper konkurranse som igjen skaper et dynamisk marked.

    Valg av te fører også til at jeg foretrekker kokende vann. Noen typer te gjør seg ganske riktig best når trukket ved 90 grader, men nettopp på grunn av nevnte bergamottolje bruker jeg kokende vann til denne. Kaldere vann resulterer ofte i en oljeaktig hinne som jeg ikke liker.

    SvarSlett