mandag 23. februar 2009

Mitt Liv: 5 om Dagen?

Jeg kan ikke tenke meg at noen har unngått å høre at man bør spise minst 5 porsjoner (1 porsjon = 15o gram eller milliliter) frukt og grønt om dagen; helst bortimot ti. Jeg hadde lenge problemer med å oppfylle dette helsekravet, og jeg har inntrykk av at jeg ikke var den eneste.

Frukt og grønt er dyrt, det er ikke godt, jeg kommer bare ikke på det, ferskvarer har kort holdbarhet...unnskyldningene er mange, og de fleste jeg kjenner bruker mer tid på å fortelle hvorfor de ikke spiser fem om dagen enn på å faktisk spise frukt og grønt.

De fleste som kjenner meg vet at jeg er langt fra noen helsefreak. Jeg elsker vingummi nesten like høyt som jeg elsker katten min, jeg står opp midt på natten for å lage popcorn (kronisk insomnia...) og jeg bruker et halvt kilo ost hver gang jeg lager pizza (det er ingen overdrivelse; hvis jeg var ute etter å overdrive ville jeg sagt et halvt tonn). Men faktum er at jeg føler meg bedre når jeg spiser mye frukt og grønt (selvsagt i tillegg til vingummi, popcorn og ost; ikke i stedet for! Jeg er heldigvis velsignet med en høy forbrenning).

Da jeg begynte å tenke over mitt lave fruktkonsum fant jeg ingen gode grunner. Jeg liker frukt og grønt, vi lever i en tid med oppbevaringsmuligheter våre forfedre bare kunne drømme om, og det er vel ikke dyrere enn alt det andre jeg spiser.

Barn spiser visstnok mer frukt og grønt dersom det er delt opp i biter, og jeg så ingen grunn til at dette ikke skulle gjelde for meg også. Jeg har eksperimentert frem og tilbake, og jeg har kommet til følgende daglige doser:

Frukt
:
  • 1/2 liten eller 1/4 stor honningmelon
  • 3 kiwifrukter
  • 15o g ananas i biter (Euroshopper sin med store saftige biter passer best til dette formålet)
  • Eventuelt 1 mango
Skjær kiwifruktene og melonen (og eventuelt mangoen) i biter på størrelse med nevnte ananas og bland alt sammen. Jeg lager gjerne for et par dager når jeg først er i gang, og jeg har blandingen i engangs-begere av plast som jeg setter i kjøleskapet. Dersom jeg spiser hjemme vasker jeg begeret (av hensyn til miljø og lommebok), samtidig som jeg har muligheten til å trive med meg et beger som niste og kaste emballasjen i etterkant (unnskyld, Moder Jord).

I tillegg til dette drikker jeg en halv liter appelsinjuice om dagen og passer på å ha en pose med tørkede aprikoser for hånden. Men vær forsiktig med sistnevnte. De har visse...bieffekter.

Ellers lager jeg av og til smoothie med youghurt og frosne bær. 2oo gram bær til en halv liter youghurt. Det er min favoritt, men her er det bare fantasien som setter grenser. Det du måtte like av frukt og bær kjøres simpelthen i blender sammen med youghurt eller juice. Fantastisk godt!!!

Etter mine beregninger har vi passert fem allerede! Men hvorfor stoppe her? Moderasjon er overvurdert! Hver dag spiser jeg nemlig også en hjemmelaget salat.

Grønt

(jeg gidder ikke diskusjonen om hvorvidt tomaten er en frukt eller en grønnsak; jeg bruker den som en grønnsak, og benevner den deretter. Og nei; jeg er fremdeles ikke postmodernist, bare pragmatiker)


  • 1 pakke ruculasalat
  • 1oo - 2oo gram cherrytomater eller andre små tomater
  • 1/2 purreløk eller 4 vårløker
  • 5 belger med sukkererter
  • 2 spiseskjeer marinert fetaost
  • 5 soltørkede tomater i olje
  • 2 ss solsikkefrø
  • Og så kommer grunnen til at jeg som regel får sitte alene på bussen: 2o marinerte hvitløksfedd (som sagt; moderasjon er overvurdert)
  • Eventuelt noen oliven
  • Sort pepper, hvitløkpepper, basilikum og/eller andre krydder

Klipp salaten i mindre biter, del tomatene i to og skjær purre og sukkerertbelger i tynne skiver og bland de resterende ingrediensene inn. La det meste av oljen renne av fetaost, soltørkede tomater og hvitløk, men der være nok igjen til at alle ingrediensene blir dekket av olje. Mye bedre enn dressing! Også dette overfører jeg til plastbeger slik at jeg lett kan medbringe det som niste.

I tillegg har jeg en skål med "vanlige" tomater stående i kjøleskapet, og jeg passer på å ta en hver gang jeg åpner kjøleskapesdøren. Jeg spiser dem slik andre mennesker spiser epler. Dette fungerer også fint med reddiker, neper eller babygulrøtter.

Dette er hva jeg spiser. Jeg er fullstendig klar over at de fleste ikke spiser hvitløk i slike mengder, så jeg forventer ikke at alle skal følge mitt eksempel. Hiv oppi det du liker eller mener er godt for deg. Man bør også merke seg at dette ikke egner seg som slankemat. Jeg har ingen ønsker om å gå ned i vekt, og jeg teller ikke kalorier. Derfor er særlig noen av ingrediensene i salaten heller energirike.

2 kommentarer:

  1. Prøv hummus, veldig godt og passer til mye. Kan lages hjemme eller kjøpes hos innvandrerene.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hummus

    http://www.videojug.com/film/how-to-make-hummus

    Bare synd frukt og grønnsaker er så dyrt i Norge. Samme med alkohol. Vil en være sunn friskus eller dvask alkoholiker i Norge må en jo være styrtrik. Om en har normal inntekt må en klare seg med Grandiosa og gammel julebrus.

    Jan Eirik

    SvarSlett
  2. Et av tegnene på at vi lever i et sosialdemokrati; middelmålighet (mellom sunn friskus og dvask alkoholiker) oppmuntres gjennom lover, skatter og jantelov.

    Forøvrig er du inne på noe viktig vedrørende å handle hos innvandrere; utvalget er ofte større og prisene lavere enn på Spar. Slike butikker er ikke bare med på å gi oss et mer variert utvalg; de er viktige bidrag til markedet som lett blir lite og lukket i et utkantland med en delvis planlagt økonomi.

    Jeg skal prøve hummus; det ser litt skummelt ut, men ingredienslisten ser jo bra ut.

    Visse mennesker hevder forresten at jeg bruker litt for mange semikolon; de er sikkert bare misunnelige!

    SvarSlett