lørdag 5. september 2009

Å Stemme eller ikke å Stemme; De som ikke vet Bedre

Jeg viser herved til foregående innlegg der jeg deler mennesker som ikke stemmer ved stortings- og lokalvalg inn i to grupper; de som ikke vet bedre og de som faktisk vet bedre. I denne omgang vil jeg fokusere på den førstnevnte gruppen.


I denne finner man ulike grader av ignoranter. Fra de som ikke har peiling på politikk til de som vet hva de ulike partiene står for, men som ikke vet hvor de selv står i jungelen av meninger og lovnader. Disse må typisk motiveres – for ikke å si manipuleres – for i det hele tatt å gidde å stemme. Vitnemål om hvor spennende det er å delta i den politiske prosessen, forsikringer om at nettopp deres stemme teller… for ikke å snakke om fjonge slagord som vote or die fra andre siden av Atlanteren (særdeles passende fra et regime som tvangsdemokratiserer med våpen i hånd).


Jeg er fullstendig klar over at en av pilarene i vårt demokrati er at hver stemme skal telle likt uavhengig av velgerens utdannelse og kunnskapsnivå (dog avhengig av hvor i landet man bor). Jeg vet det. Og jeg er ikke ute etter lovforslag som fratar disse menneskene stemmeretten. Men om jeg skal være ærlig og politisk ukorrekt, så mener jeg at det er bedre om disse menneskene holder seg langt borte fra valgurnene.


Kanskje utvikler en håndfull av disse menneskene en genuin interesse for og kunnskap om politikk etter oppfordring fra iherdige samfunnsstøtter. Men faktum er og blir at det store flertall av nyfrelste velgere drives av krefter som har fint lite med ideologi å gjøre (det er de dessverre ikke alene om, men det får bli tema for et annet innlegg). Enten er deres motivasjon fullstendig apolitisk (han kjekke i resepsjonen er visst høyremann, så takk Gud for demokratiet), eller også preget av et ønske om å tilfredsstille egne behov (det er så vanskelig å se Oprah med en treåring løpende rundt, så jeg kommer til å stemme på det partiet som kan garantere barnehageplass før poden når skolealder eller Oprah går av med pensjon).


Disse vet gjerne fint lite om resten av de respektive partienes plattform, så de har liten kontroll over hva mer de sier ja til i samme omgang. At barnehager blir bombet i Irak og Afghanistan er ikke så viktig så lenge deres egne barn får barnehageplass. Dessuten får de gjerne en god følelse av å utføre sin tilsynelatende borgerplikt, og det skal jeg ikke si noe på (annet at det faktisk ikke er noen plikt). I følge de ivrigste er det nemlig nettopp dette som skal til for å få et fullverdig liv.


Men helt alvorlig; jeg mener at mennesker som må oppfordres til å stemme, som må gis en idiotguide til politikk i forkant av valget og som må lokkes med gull, grønne skoger og vann i landets bassenger ikke burde stemme. Jeg er som nevnt ikke ute etter noen lov som forhindrer dem i å delta; særlig ikke siden dette er et problem som i stor grad løser seg selv. Disse menneskene ønsker jo i utgangspunktet ikke å stemme, så problemet med ignorantstyre løses enkelt ved ikke å oppfordre dem. Dessuten, som liberalist mener jeg at det faktisk skal være lov å være ignorant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar