fredag 4. september 2009

Å Stemme eller ikke å Stemme; De som ikke vet Bedre og De som faktisk vet Bedre

Til dere som har kikket innom fra tid til annen og ventet på innleggene om valget vil jeg gjerne takke for tålmodigheten; jeg vet det har tatt lang tid. Planen var å legge ut ett og ett innlegg, men jeg kom til at det var lettere å skrive dem alle samtidig. Jeg er ikke særlig monokron av meg. Derfor tok det en del lenger tid enn planlagt, noe jeg beklager. Men her er i alle fall fire innlegg om det kommende..."valget".


I disse dager kjemper politikere fra de ulike partiene en iherdig kamp. Med løfter om skattelette, barnehageplass og forhøyet veistandard prøver de å vinne sjelen vår. Som tilskuer til politiske debatter vitner man en klikkdannelse med påfølgende drittkasting som i alle fall jeg ikke har sett siden ungdomsskolen. Men én ting hersker der full enighet om; alle må stemme!


Og politikerene er ikke alene om å mene dette. Den selvsamme oppfordringen møter oss i en rekke medium fra skolebøker til moteblader. Noen kaller valgdeltagelse en borgerplikt; andre mener det er en rettighet vi må prise oss lykkelige for at vi har, og benytte oss av for ikke å miste. Atter andre viser til spenningen involvert i politisk deltagelse, mens noen endatil hevder man vil bli mer tiltrekkende ved å demonstrere sitt samfunnsengasjement på valgdagen. Det er helt sant; opp til flere glansede magasiner kan informere oss om at det er trendy å stemme. Kanskje jeg skulle glemme Mulberry-vesken jeg higer etter; å stemme er billigere!


Nei, jeg vil heller kaste inn en brannfakkel (noen som tok den halvgode referansen til bloggens tittel?). Jeg mener at den som må oppfordres til å stemme absolutt ikke bør stemme!


For enkelhets skyld vil jeg i dette og de kommende tre innleggene dele ikke-stemmere inn i to kategorier basert på grunnen til at de ikke stemmer; de som ikke vet bedre og de som faktisk vet bedre. Og oppfordringen om å holde seg unna valgurnene gjelder for begge grupper og alle eventuelle undergrupper. Disse vil bli nærmere skildret i de følgende innleggene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar